Siyere Güncel Bir Bakış: Muhammed Hamidullah ve İslam Peygamberi
Yazar:
Muhammed
Hamidullah bugün Pakistan sınırları içerisinde kalan Haydarabat’ta 1908 yılında
doğmuştur. İlk tahsilini babasından alan Muhammed Hamidullah öğrenimini
Osmaniye Üniversitesi’nde tamamlamıştır. Yüksek lisans eğitimini tamamlamak
üzere Osmaniye Üniversitesi tarafından Bonn Frederich Wilhelm Üniversitesine
gönderilen Hamidullah ikinci doktora çalışmasını Paris’te yapmıştır. Doğu-Batı
kütüphanelerinde araştırma yapma fırsatı elde eden Hamidullah, İslam Genel
Devletler Hukuku ve Devletler Genel Hukuku dallarında çalışmalar yapmıştır.
Hindistan’ın
Haydarabat’ı işgali üzerine ülkesine dönememiş, vatansız bırakılmış ve birçok
ülkeyi gezerek araştırmalarına devam etmiştir. Hastalığı sebebiyle Amerika’ya
giden Hamidullah, 2002 yılında Florida eyaletinde hakkın rahmetine kavuşmuştur.
Örnek alma yetisi insanlık tarihi
kadar eskidir. Geçmişten bugüne her insan kendisine örnek alacağı bir şahsiyet
aramıştır. Bir Müslüman için örnek alınabilecek yegâne şahsiyet ise âlemlere
rahmet olarak gönderilen Hz. Peygamber’in ta kendisidir. İşte siyer ilminin de
önemi burada ortaya çıkmaktadır.
Yaklaşık h.2.
asırdan bu yana siyer alanındaki çalışmalar devam edegelmiştir. Yazımızın
konusu olan Muhammed Hamidullah’ın siyeri ise son dönem siyer çalışmaları arasında
önemli bir yere sahiptir. Siyeri yazma amacını şöyle ifade eder: “Muhammed
(sav)’in hayatını incelemeye neden gerek duyuyoruz? Bir Müslüman için bu
sorunun cevabı gayet basittir: Kişi kendi hayatında Rehberi’(sav.)nin yolunu
izlemiyorsa Müslüman olamaz”[1]
“İslam
Peygamberi”
Muhammed
Hamidullah’ın İslam Peygamberi eseri son dönemlerde araştırmacıların en fazla yararlandığı
siyer kaynaklarından biridir. Belki de bu Muhammed Hamidullah’ın 30 yıllık
emeğinin bir mahsulüdür. Yapmış olduğu araştırmayı mahdut ve matbu siyer
kaynaklarıyla sınırlı bırakmayıp, peygamberin yaşadığı ortamı bizzat müşahede
etmiştir. Mesela Peygamber Efendimizin Taife giderken yaşadığı sıkıntıları
hissedebilmek için kendisi de aynı bölgeye eşekle seyahat etmesi onun ne kadar mudakkik
bir araştırmacı olduğunu gösterir.
Muhammed
Hamidullah kitabında sadece Peygamber Efendimizin hayatını konu edinmekle
kalmayıp aynı zamanda Efendimizin gönderildiği zamanın dünya şartlarını da konu
edinmiştir.
Peygamber
Efendimizin Medine Sözleşmesi’ni dünyada yapılmış ilk toplumsal sözleşme olarak
nitelendirmiştir.
Muhammed
Hamidullah Peygamber Efendimizin oluşturduğu müesseselerin günümüz
müesseselerinin özü teşkil ettiği kanaatindedir. Bu da onun siyer ilmini
güncelleme çabasına iyi bir örnektir.
Müsteşriklerin
Efendimiz’e dair yapmış olduğu eleştirilere ilmi bir üslup ile cevap vermiştir.
Bilgiyi esas kaynağından alma çabası onu mektupların asıl nüshalarını
araştırmaya götürmüş ve ciddi bir çalışma ortaya koymasını sağlamıştır.
Mucizeler
hususunda ise kendisi mucizelerin gerçek olduğuna inanmakla birlikte asıl
olanın peygamberlerin getirdiği ilahi öğretiye inanmak olduğunu zikretmiştir.
Yine daha
önceki siyer kaynaklarında bahsedilmeyen Müslüman kadınlar hususunda da bir
şeyler söylemesi onun siyer ilmine güncel bir bakış açısıyla yaklaştığının
örneklerindendir.
Siyer
İlmine Katkıları:
· Siyer ilminin temellendirilmesi ( niçin siyer öğreniyoruz).
· Siyer’i Nebi’nin yaşandığı yerlerin gezilmesi sonucu şahsi
gözlemlerin anlatılması.
· Yüceltme temelli abartılmış malzeme yerine sade ve misyon
temelli yaklaşım.
· Kronolojik Siyer metodundan sistematik konu merkezli metoda
geçiş.
· Arap yarımadası ile sınırlandırılmayan geniş çerçeveli siyer
sunumu.
· Rivayetlerin sadece aktarımı değil, tetkik, tahkik, tenkit,
tahlil ve tercih edilmesi.
· Hz. Peygamber’in mucize boyutundan ziyade, dini öğretinin ve
ilahi misyonun vurgulanması.
· Kur’an ve sünnet perspektifinde sunum.
· Kaynak çeşitliliği.
· Peygamber Efendimizin insani özelliklerinin vurgulanması.
· Hadiselerin akıl mantık süzgecinden geçirilmesi.
· Savaş endeksli siyer anlatımı yerine evrensel değerlerin öne
çıkarılması.
· Diğer dinlerin yaşandığı çevrelerde meydana gelen değişimin
etkilerinin gözlemlenmesi.
· Hadiselerin meydana geldiği günün şartlarının dikkate
alınması.
· Yerel kaynaklardan faydalanma.
· Sosyoloji ve psikoloji gibi bilimlerden faydalanma.
· Kadın öğesinin incelenmesi ve öne çıkarılması.
· Model insan-peygamber ( kul peygamber) boyutunun
vurgulanması.
Son olarak şunu söylemek gerekirse nice
zorluklar ile hazırladığı güncelleyip sunduğu “İslam Peygamberini” hakkı ile
okumak bir ilim talebesinin Muhammed Hamidullah’ a karşı bir vefa borcudur.
KAYNAKÇA
- Muhammed Hamidullah, İslam
Peygamberi (terc. Mehmet Yazgan),Beyan Yayınları, İstanbul 2004
-XX. Yüzyılda
Hz. Muhammed(sav)’i Anlama Çabası/Maside KAMİT
-Siyer
Yazıcılığı ve Muhammed Hamidullah/Yusuf KAYA
-Muhammed
Hamidullah’ın “İslam Peygamberi” Adlı Eserinin Siyer İlmine Katkıları/Hale
ÇERÇİBAŞI
- Muhammed
Hamidullah’ın “İslam Peygamberi” Adlı Eserinin Siyer İlmine Katkıları/Deniz
ÇAKILI
- Muhammed
Hamidullah’ın “İslam Peygamberi” Adlı Eserinin Siyer İlmine Katkıları/Naci
UYSAL
- Muhammed
Hamidullah’ın “İslam Peygamberi” Adlı Eserinin Siyer İlmine Katkıları/Alper
AYAS
- Muhammed
Hamidullah’ın “İslam Peygamberi” Adlı Eserinin Siyer İlmine Katkılar/
Kevser
BEYAZYÜZ
-Muhammed
Hamidullah’ın Siyeri XX. Yüzyıl Modern Çağın İdrakine Sunuşu/Ferdi DİNÇ
- Muhammed
Hamidullah’ın “İslam Peygamberi” Adlı Eserinin Siyer İlmine Katkıları/Siyer
Yayınları
Yorumlar
Yorum Gönder