Siyere Güncel Bir Bakış: Muhammed Hamidullah ve İslam Peygamberi

Yazar:
Muhammed Hamidullah bugün Pakistan sınırları içerisinde kalan Haydarabat’ta 1908 yılında doğmuştur. İlk tahsilini babasından alan Muhammed Hamidullah öğrenimini Osmaniye Üniversitesi’nde tamamlamıştır. Yüksek lisans eğitimini tamamlamak üzere Osmaniye Üniversitesi tarafından Bonn Frederich Wilhelm Üniversitesine gönderilen Hamidullah ikinci doktora çalışmasını Paris’te yapmıştır. Doğu-Batı kütüphanelerinde araştırma yapma fırsatı elde eden Hamidullah, İslam Genel Devletler Hukuku ve Devletler Genel Hukuku dallarında çalışmalar yapmıştır.
Hindistan’ın Haydarabat’ı işgali üzerine ülkesine dönememiş, vatansız bırakılmış ve birçok ülkeyi gezerek araştırmalarına devam etmiştir. Hastalığı sebebiyle Amerika’ya giden Hamidullah, 2002 yılında Florida eyaletinde hakkın rahmetine kavuşmuştur.
Siyer:
 Örnek alma yetisi insanlık tarihi kadar eskidir. Geçmişten bugüne her insan kendisine örnek alacağı bir şahsiyet aramıştır. Bir Müslüman için örnek alınabilecek yegâne şahsiyet ise âlemlere rahmet olarak gönderilen Hz. Peygamber’in ta kendisidir. İşte siyer ilminin de önemi burada ortaya çıkmaktadır.
Yaklaşık h.2. asırdan bu yana siyer alanındaki çalışmalar devam edegelmiştir. Yazımızın konusu olan Muhammed Hamidullah’ın siyeri ise son dönem siyer çalışmaları arasında önemli bir yere sahiptir. Siyeri yazma amacını şöyle ifade eder: “Muhammed (sav)’in hayatını incelemeye neden gerek duyuyoruz? Bir Müslüman için bu sorunun cevabı gayet basittir: Kişi kendi hayatında Rehberi’(sav.)nin yolunu izlemiyorsa Müslüman olamaz”[1]
“İslam Peygamberi”
Muhammed Hamidullah’ın İslam Peygamberi eseri son dönemlerde araştırmacıların en fazla yararlandığı siyer kaynaklarından biridir. Belki de bu Muhammed Hamidullah’ın 30 yıllık emeğinin bir mahsulüdür. Yapmış olduğu araştırmayı mahdut ve matbu siyer kaynaklarıyla sınırlı bırakmayıp, peygamberin yaşadığı ortamı bizzat müşahede etmiştir. Mesela Peygamber Efendimizin Taife giderken yaşadığı sıkıntıları hissedebilmek için kendisi de aynı bölgeye eşekle seyahat etmesi onun ne kadar mudakkik bir araştırmacı olduğunu gösterir.
Muhammed Hamidullah kitabında sadece Peygamber Efendimizin hayatını konu edinmekle kalmayıp aynı zamanda Efendimizin gönderildiği zamanın dünya şartlarını da konu edinmiştir.
Peygamber Efendimizin Medine Sözleşmesi’ni dünyada yapılmış ilk toplumsal sözleşme olarak nitelendirmiştir.
Muhammed Hamidullah Peygamber Efendimizin oluşturduğu müesseselerin günümüz müesseselerinin özü teşkil ettiği kanaatindedir. Bu da onun siyer ilmini güncelleme çabasına iyi bir örnektir.
Müsteşriklerin Efendimiz’e dair yapmış olduğu eleştirilere ilmi bir üslup ile cevap vermiştir. Bilgiyi esas kaynağından alma çabası onu mektupların asıl nüshalarını araştırmaya götürmüş ve ciddi bir çalışma ortaya koymasını sağlamıştır.
Mucizeler hususunda ise kendisi mucizelerin gerçek olduğuna inanmakla birlikte asıl olanın peygamberlerin getirdiği ilahi öğretiye inanmak olduğunu zikretmiştir.
Yine daha önceki siyer kaynaklarında bahsedilmeyen Müslüman kadınlar hususunda da bir şeyler söylemesi onun siyer ilmine güncel bir bakış açısıyla yaklaştığının örneklerindendir.
Siyer İlmine Katkıları:
·  Siyer ilminin temellendirilmesi ( niçin siyer öğreniyoruz).
·  Siyer’i Nebi’nin yaşandığı yerlerin gezilmesi sonucu şahsi gözlemlerin anlatılması.
·  Yüceltme temelli abartılmış malzeme yerine sade ve misyon temelli yaklaşım.
·  Kronolojik Siyer metodundan sistematik konu merkezli metoda geçiş.
·  Arap yarımadası ile sınırlandırılmayan geniş çerçeveli siyer sunumu.
·  Rivayetlerin sadece aktarımı değil, tetkik, tahkik, tenkit, tahlil ve tercih edilmesi.
·  Hz. Peygamber’in mucize boyutundan ziyade, dini öğretinin ve ilahi misyonun vurgulanması.
·  Kur’an ve sünnet perspektifinde sunum.
·  Kaynak çeşitliliği.
·  Peygamber Efendimizin insani özelliklerinin vurgulanması.
·  Hadiselerin akıl mantık süzgecinden geçirilmesi.
·  Savaş endeksli siyer anlatımı yerine evrensel değerlerin öne çıkarılması.
·  Diğer dinlerin yaşandığı çevrelerde meydana gelen değişimin etkilerinin gözlemlenmesi.
·  Hadiselerin meydana geldiği günün şartlarının dikkate alınması.
·  Yerel kaynaklardan faydalanma.
·  Sosyoloji ve psikoloji gibi bilimlerden faydalanma.
·  Kadın öğesinin incelenmesi ve öne çıkarılması.
·  Model insan-peygamber ( kul peygamber) boyutunun vurgulanması.
·  Siyer’i Nebi’yi, Siyer’i Enbiya’dan ayırmadan bir bütün olarak incelemesi.[2]

Son olarak şunu söylemek gerekirse nice zorluklar ile hazırladığı güncelleyip sunduğu “İslam Peygamberini” hakkı ile okumak bir ilim talebesinin Muhammed Hamidullah’ a karşı bir vefa borcudur.












KAYNAKÇA
 - Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi (terc. Mehmet Yazgan),Beyan Yayınları, İstanbul 2004
-XX. Yüzyılda Hz. Muhammed(sav)’i Anlama Çabası/Maside KAMİT
-Siyer Yazıcılığı ve Muhammed Hamidullah/Yusuf KAYA
-Muhammed Hamidullah’ın “İslam Peygamberi” Adlı Eserinin Siyer İlmine Katkıları/Hale ÇERÇİBAŞI
- Muhammed Hamidullah’ın “İslam Peygamberi” Adlı Eserinin Siyer İlmine Katkıları/Deniz ÇAKILI
- Muhammed Hamidullah’ın “İslam Peygamberi” Adlı Eserinin Siyer İlmine Katkıları/Naci UYSAL
- Muhammed Hamidullah’ın “İslam Peygamberi” Adlı Eserinin Siyer İlmine Katkıları/Alper AYAS
- Muhammed Hamidullah’ın “İslam Peygamberi” Adlı Eserinin Siyer İlmine Katkılar/
Kevser BEYAZYÜZ
-Muhammed Hamidullah’ın Siyeri XX. Yüzyıl Modern Çağın İdrakine Sunuşu/Ferdi DİNÇ
- Muhammed Hamidullah’ın “İslam Peygamberi” Adlı Eserinin Siyer İlmine Katkıları/Siyer Yayınları




[1] Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi (terc. Mehmet Yazgan),Beyan Yayınları, İstanbul 2004,sf 24
[2] Siyer Yazıcılığı ve Muhammed Hamidullah/Yusuf KAYA

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Genç Yusuf'un İffeti

Birbirinizi Sevmedikçe İman Edemezsiniz Hadisi Üzerine

Tevekkül Ve Çocuk Yetiştirmedeki Önemi